BPR versus RPR versus SKGT

21 okt

Alles leuk en wel natuurlijk dat het Binnenvaartpolitiereglement er nu aardig bij me in lijkt te zitten, maar dat wil echt niet zeggen dat ik de rest van de avond onderuitgezakt naar Kommisar Rex of een andere Deutsche krimi kan kijken, want die regels van het Rijnvaartpolitiereglement – geldend voor de gehele Rijn, dus van Waal en Lek tot Basel – zijn op sommige punten toch net even, uh … strakker? strenger? schreeuweriger? Afijn. Oordeel zelf:

  • In het BPR wordt stuurboord houden beloond: wie stuurboord vaart hoeft niet uit te wijken – zolang je geen medewerking moet verlenen aan een (ander) groot schip dan, dat bijvoorbeeld, zonder jou in gevaar te brengen, een haven uit wil.
  • In het RPR staat het tweede principe van het BPR: Groot gaat voor klein, met stip op nummer 1. Altijd. Bovendien is in het RPR een klein schip verplicht om elk groot schip – dus ook het, aan twee gele flikkerlichten te herkennen snelle schip dat (zowel in BPR als RPR!) voor ieder schip moet wijken – voldoende ruimte te laten om zijn koers te kunnen vervolgen. Pas bij klein- versus klein schip wordt stuurboord varen door het RPR beloond.
  • Grote schepen mogen – met hier en daar een uitzondering op duits grondgebied – van het RPR ook met een blauwe bord (plus wit rondom schijnend knipperlicht) hun wens stuurboord – stuurboord te ontmoeten kenbaar maken. In het BPR is het aan boord hebben van een blauw bord alleen niet per se verplicht. In het RPR wel: wanneer je zo’n blauwbord-verzoek krijgt moet je namelijk antwoorden met eveneens een blauw bord aan stuurboordzijde.
  • Een Europees Nummer voor Identificatie (ENI, voorheen Europa-nummer) is op vaarwegen waar het RPR geldt een verplichting. Het BPR neemt genoegen met het registratienummer van een schip.
  • Het RPR stelt het ijkmerk verplicht. Wordt de maximum inzinking – door te zware belading – overschreden dan wordt dat als een economisch delict gezien.
  • Bij een lengte groter dan 110 meter is een 2de toplicht overeenkomstig het RPR verplichte Kuche. Het BPR staat een tweede toplicht toe.
  • De eerste (marifoon)taal is die van het land waar je je op dat moment bevindt. De tweede (marifoon)taal is in het BPR engels. In het RPR duits.
  • Bij slecht zicht is overal in het RPR-gebied varen op radar (inclusief radarpatent) verplicht. In het BPR is radar bij slecht zicht alleen verplicht op de grote doorgaande vaarwegen van bijlage 9. Wat precies ‘slecht zicht’ is, hangt af van meerder varifocus, uh, nee: variabele factoren.

Ondertussen bleek ik hier en daar toch nog wat regelgeving van het BPR te moeten nazoeken. Daarom nu alleen nog snel het belangrijkste punt waarmee het Scheepvaartreglement voor het kanaal van Terneuzen naar Gent zich van RPR en BPR onderscheidt (voor ik dan toch nog maar eventjes verder blok voor dat examen Reglementen 1):

  • de wat loggere, moeilijker wendbare bovenmaatse (zee)schepen – overdag herkenbaar aan een zwarte lampion, en aan 3 rode lichten onder elkaar in de nacht – geeft het SKGT, heel sympathiek, steeds voorrang. Maar als volbloed Zeeuws-Vlaamsche ben ik hier nu wellicht enigszins bevooroordeeld.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: